Monday, 31 October 2011

║AKRAB JBPM║

Rakan Pembimbing Perkhidmatan Awam
(AKRAB) Jabatan Bomba dan Penyelamat
Malaysia (JBPM) telah ditubuhkan pada
November 2009. AKRAB, JBPM merupakan
ahli gabungan AKRAB Kementerian
Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Di awal
penubuhannya, seramai lima (5) warga JBPM
telah ditauliahkan sebagai ahli AKRAB.

Ahli Jawatankuasa AKRAB, JBPM adalah
terdiri daripada semua ahli AKRAB di JBPM
yang diterajui oleh seorang presiden dan
seorang setiausaha. Pelantikan presiden dan
setiausaha adalah melalui pemilihan di
kalangan ahli AKRAB. Jawatankuasa ini
bernaung di bawah Jawatankuasa AKRAB,
Kementerian Perumahan dan Kerajaan
Tempatan.

Aktiviti AKRAB, adalah untuk memupuk
semangat berpasukan, keakraban, memberi
sokongan dan bimbingan kepada rakan
sekerja melalui perjumpaan perseorangan
atau dalam bentuk berkumpulan (ceramah/
lawatan) dengan konsep rakan membantu
rakan. Adalah menjadi harapan agar semua
aktiviti AKRAB dapat disertai dan
dimanfaatkan oleh semua warga JPBM.

AKRAB, JBPM sentiasa mengalu-alukan
warga JBPM yang berminat untuk menyertai
AKRAB dan sebarang cadangan atau komen
ke arah kecemerlangan bersama.



Wednesday, 17 August 2011

║♥ semangat yang hilang ♥║

ALLAH menduga hamba-hambaNya mengikut kemampuan diri kita, untuk menguji sejauh mana tahap keimanan kita kepadaNya, tanpa kita sedari ALLAH telah gantikan sesuatu yang terbaik untuk kita, oleh itu jangan sesekali kita menyesali apa yang sudah pergi dan jangan tangisi apa yang sudah tiada, tetapi jadikan ia sebagai semangat untuk kita bangkit dan semai ketabahan untuk lebih berani menghadapi dugaan yang mendatang...

Friday, 12 August 2011

AKRAB


Logo AKRAB


Rakan Pembimbing Perkhidmatan Awam Satu Pengenalan
Rakan Pembimbing Perkhidmatan Awam merupakan nama khusus bagi pegawai yang dilantik sebagai Pembimbing Rakan Sekerja sepertimana dikehendaki dalam PP 18/2005. Rakan Pembimbing merupakan agen penggerak kepada pelaksanaan budaya kerja kelas pertama dalam perkhidmatan awam. Ia diwujudkan dengan objektif bagi menyediakan perantaraan untuk memberi peluang pegawai berfungsi secara efektif dalam usaha membantu Pengurus Sumber Manusia di agensi. Disamping itu, Rakan Pembimbing juga bervisi menjadi penyumbang kepada usaha modal insan dalam Pengurusan Sumber Manusia.
AKRAB membawa maksud Amanah, Komitmen, Rasional, Akhlak dan Bestari yang merupakan ciri-ciri penting yang perlu ada pada seorang rakan pembimbing. Tanpa ciri-ciri tersebut, peranan seseorang dalam menjalankan fungsi rakan pembimibing kurang berkesan. AKRAB juga merupakan penjenamaan semula versi rakan pembimbing, pembimbing rakan sekerja, pegawai khidmat nasihat, pegawai khidmat kaunseling dan pelbagai nama yang merujuk kepada peranan sebagai rakan pembimbing di agensi. Ini bermakna, di dalam perkhidmatan awam, pegawai yang memainkan peranan sebagai rakan pembimbing keseluruhannya akan dikenali sebagai AKRAB.
Maklumat Korporat AKRAB
Visi
Menjadikan AKRAB penggerak Budaya Kerja Kelas Pertama dalam organiasi.
Misi
  • Melaksanakan aktiviti khidmat membimbing kepada warga organisasi;
  • Membantu pegawai yang memerlukan bantuan dalam menghadapi permasalahan dalam kehidupan;
  • Berperanan sebagai perantara antara pegawai dengan kaunselor dalam membuat saringan kesesuaian masalah; dan
  • Mewujudkan hubungan baik dengan pihak pengurusan sumber manusia di agensi bagi memudahkan pelaksanaan aktiviti AKRAB
Objektif
Menyediakan perkhidmatan membimbing bagi membantu rakan sekerja meningkatkan potensi dan kecemerlangan
Motto
“Berkhidmat Membimbing”
Falsafah
Sebagai ahli AKRAB, anda perlu sentiasa menghayati falsafah AKRAB iaitu : “Bantu Diri Untuk Membantu rakan Lain”. Dalam usaha membantu rakan, anda mendapat pengetahuan, kemahiran dan pengalaman untuk mempertingkatkan diri dari segi ilmu pengetahuan, tingkah laku, perhubungan, kreativiti dan nilai diri.
Prinsip
Bersedia dan rela membantu rakan yang memerlukan bantuan tanpa mengira agama, bangsa, kedudukan, perlakuan dan fizikal.
Peranan
  • Menjadi rakan yang peka kepada perasaan orang lain dan keadaan sekeliling;
  • Memberi sokongan kepada perubahan yang lebih baik;
  • Sumber kepada rakan untuk berkongsi permasalahan; dan
  • Memperkuatkan semangat rakan yang ingin berubah.
Etika
  • Amanah dan menyimpan rahsia;
  • Menerima dan menghormati orang lain;
  • Memahami batasan dan keupayaan diri;
  • Sentiasa berusaha mempertingkatkan kemahiran dari pada pelbagai aspek;
  • Melaporkan kepada kaunsleor tentang kes yang boleh merosakkan diri dan orang lain;
  • Merujuk kes / permasalahan yang rumit kepada pegawai psikologi; dan
  • Memahami peraturan dan etika perkhidmatan awam.

|| 친구야 너무 너무 보고싶어요 ||

친구야 .. 나는 작년에 우리가 무슨 기억.. 우리는 함께 웃으면서우리가 함께 배우게됩니다.. 나 도 Q1 선생님 그리고 Tiara 선생님 보고싶어요... 난 정말 당신이 모두를보고 싶어... 여러분은 모두 사랑해요... mmuuuaaahhhhhhh!!!!! 

Sunday, 7 August 2011

║♥ cinta ♥║

♥♥♥ dalam percintaan tiada syarat oleh itu tiada kekesalan, tak apa jika dia tidak bersama atau dia sudah tiada, kerana cinta itu tetap ada, kita tidak jatuh cinta dengan syarat yang dia juga akan jatuh cinta pada kita... cinta ini ibarat hidup kita, ia tidak selalunya senang saja dan ia tak selalu membawa kebahagian, dan jika kita tak berhenti hidup kerananya kenapa perlu berhenti bercinta... cinta itu indah, kenapa perlu salahkan cinta jika menemui kegagalan dengan pasangan... carilah cinta itu kerana tiada yang adil dalam bercinta...

Monday, 1 August 2011

║♥ Salam Ramadhan ♥║

hari pertama di bulan Ramadhan.. sangat teruja.. Salam Ramadhan untuk semua dan selamat berpuasa... tengah fikir2 nak makan apa berbuka nanti.. yang pasti hari pertama setiap tahun berbuka bersama keluarga.. hari ni ma kata nak masak sup tulang dan ayam percik.. pasti membuka selera.. ayam percik susah nak dapat kat KL ni.. tapi ada satu tempat kat pasar ramadhan dekat ngan rumah ada jual... memang aku lah pelanggan setia.. hampir setiap hari beli kat situ.. tapi setiap kegembiraan ada duka.. kerana kehilangan orang tersayang di saat umat islam hampir meraikan bulan Ramadhan.. salam takziah untuk keluarga beliau.. dan kehilangan beliau sangat dirasai oleh aku sendiri.. gonna miss him.. Al-Fatihah...

Tuesday, 26 July 2011

║♥ banyak keje btol ♥║

selepas seminggu kursus.. hari pertama nak buat kerje.. tak tahu nak buat yang mana dulu... semua nak cepat... hello... saya bukan transformers ok... dengan meeting minggu depan smua nak kena sediakan... butt.. i'm still cool... berita yang paling best hari ni.. kaunselor dah lapor diri kat HQ.. lepas ni ada la rujukan.. and something happens that make me smile all day... hujung minggu lepas pegi tengok wayang kat e@curve... perghh kat sana diaorang buat promosi komic dan games.. soo ramai la yang pakai costume ikut watak komic.... sooo cute and soo hensem.. sempat la bergambar ngan 3 org hero... hensem giler beb...

Saturday, 23 July 2011

║♥ nasi kerabu ♥║

sebelum puasa ni ingat nak buat nasi kerabu.. tu pun sebab poktik aznie nak sangat makan nasi kerabu.. maklumlah mengandung anak sulong... alang-alang dah buat.. takkan nak buat sikit-sikit jadi kena la buat lebih.. boleh ajak orang lain sekali... ma pulak tak boleh datang minggu depan.. so kena la buat sendiri... tapi tak pe anak dara ramai.. soh je dorang tido kat  sini.. pastu pakat buat ramai-ramai... so kalau sape-sape rasa nak datang... datang je la.. semua dijemput... boleh memeriahkan suasana...

║♥ impian aku ♥║


Friday, 22 July 2011

║♥ cuti cuti di Terengganu ♥║

20 Julai hari cuti kat Terengganu.. memandangkan tiada kursus pada hari tersebut aku keluar jalan2 kat bandar KT dengan Ana dan Shud.. dan Sri Ranjen sebagai driver kami, kunjungan pertama mestilah pasar payang.. lepas beli 2 pasang batik dan keychain kami teruskan perjalanan ke pantai batu buruk, tengok kuda, lepas tu ke muzium, taman tamadun islam dan last sekali ke masjid kristal.. sbb dah sampai ke Masjid jadi Ana tukar nama Sri Ranjen kepada Ahmad.. kenangan yang cukup indah untuk dilupakan.. dari pukul 9 pagi hingga 9 malam.. bagai masa tak pernah cukup untuk kami.. dan hari terakhir dalam kelas meramahkan kami semua.. dan pastinya aku merindui saat ini.. jumpa lagi kalian bulan depan.. sama sama la kita berkawad ke kelas lagi...

Sunday, 17 July 2011

║♥ kursus asas komputer kat akedemi bomba wakaf tapai ♥║

first time datang sini, pelbagai perasaan ada, suka sbb ramai abang2 bomba yang kursus sekali, bosan sebab tak banyak aktiviti, tapi dapat ramai kawan baru yang sporting.. semalam tido tepi tingkap, dapat tengok bulan mengambang penuh, berangan la kejab, kalau terbang vampire yang hensem ke.. lepas tu kira bintang sampai tertidur, jangankan vampire hensem lalu dlm mimpi pun tak muncul.. hampeh...

Thursday, 14 July 2011

║♥ rama-rama ♥║

rama-rama.... aku suka serangga ni.. cute, berwarna-warni, boleh terbang bebas.. asal cuma dari ulat tapi membesar menjadi rama-rama yang sangat cantik... aku juga suka matahari.. semua hidupan perlukan matahari.. dan matahari tak pernah padam membakar diri sendiri untuk menerangi semua.. hakikatnya aku cumalah aku yang mencari siapa aku.. AKU yang telah lama hilang.. kerana menganggap semua impian bisa menjadi kenyataan... akhirnya aku hanyut dalam mimpi indah dan bila tersedar harus merangkak untuk bangun kembali...

Wednesday, 13 July 2011

║♥ cerita tentang aku dia dan kamu ♥║

masih sedang belajar menulis blog... dan blog ini sekadar untuk berkongsi kisah dan pengalaman ataupun cerita korea yang terbaik.. atau novel terkini yang best... bukan perasan tapi sekadar ingin berkongsi rasa.... janji rock beb.. i like..